Bršljan-kako i gdje?
(prestaro za odgovor)
Zoran Stosic
2009-04-01 04:05:20 UTC
Lud sam za br¹ljanom, najradije bih da mi je cijela kuæa i sve ograde pod
njim... Imam pred kuæom tre¹nju koja solidno raða iako ne poduzimam ni¹ta
(moŸda upravo zato?) pa mi je palo na pamet da uz njen korijen posadim
br¹ljan iz ¹ume, koji bi vremenom "opsjeo" cijelo stablo, ili barem do
poèetka grana, do visine od 2 - 2,5 metara. Smije li se to, s obzirom na
tre¹nju, tj. njen Ÿivotni prostor i korijenje? Osim toga, zna li tko kako
moderne Ÿbuke podnose br¹ljan ("plastiène", navuèene preko izolacije od
stiropora i pl. mreŸice) tj. dogaða li se pogubno djelovanje na fasadu kakvo
se moŸe vidjeti na starijim zgradama, gdje je br¹ljan istinski nametnik koji
proŸdire Ÿbuku (pretpostavljam "organsku"). Hvala unaprijed.
Monica Geller
2009-04-01 05:33:27 UTC
Lud sam za bršljanom, najradije bih da mi je cijela kuća i sve ograde pod
njim... Imam pred kućom trešnju koja solidno rađa iako ne poduzimam ništa
(možda upravo zato?) pa mi je palo na pamet da uz njen korijen posadim
bršljan iz šume, koji bi vremenom "opsjeo" cijelo stablo, ili barem do
početka grana, do visine od 2 - 2,5 metara. Smije li se to, s obzirom na
trešnju, tj. njen životni prostor i korijenje? Osim toga, zna li tko kako
moderne žbuke podnose bršljan ("plastične", navučene preko izolacije od
stiropora i pl. mrežice) tj. događa li se pogubno djelovanje na fasadu kakvo
se može vidjeti na starijim zgradama, gdje je bršljan istinski nametnik koji
proždire žbuku (pretpostavljam "organsku"). Hvala unaprijed.
Jesi li sasvim siguarn da bas zelis sve one bube koje ti se s brsljanom
mogu uspeti do prozora? Brrr... :))

Ako brsljan mislis "pustiti" na tresnju, s vremenom ce je sigurno ugusiti i
nece joj nimalo koristiti. Kod mene ga ima po betonskim zidovima i s njih
se lako skida, zato pretpostavljam da bi se s jednakim zarom penjao i po
modernim fasadama. Ustvari, gotovo sam sigurna da ne bi pravio nikakvu
razliku :), jer on ne zivi od fasade, vec od vlage. Uostalom, zbog toga
stare klasicne fasade i propadaju, jer im brsljan stalno odrzava vlagu pa
se zbuka s vremenom ostecuje i osipa. Mislim da vec i zbog te vlage,
brsljan nije bas sretno rjesenje za bilo koju kucu. Ali ako to volis...
:)))
Monica Geller
Žuškin.
2009-04-01 06:11:06 UTC
Post by Monica Geller
[...]
Slažem se da nije dobro rješenje bilo koja takva biljka jer ostavlja
"prišteve" od prianjaljki kad treba maknuti suhe djelove. Imao sam slično i
na ciglenoj fasadi i na klasičnoj. Na novu (silikatna) je nebi pustio ni u
ludilu jer ne vjerujem da bi izdržala skidanje biljke bez trajnih i znatnih
oštećenja pošto je praktički u zraku (ne drži je stiropor već plastična
sidra preko kojih je navučena mrežica). Biljka daje izvrsnu izolaciju ljeti
ali i neželjenu vlagu zimi . O nastanjenosti biljke kukcima i gušterima ne
treba ni govoriti. A nije isključena niti posjeta zmijica. Hvala, NE!
Naročito nakon bliskog susreta.
Bršljana ima par vrsta, a kod mene u vrtu raste jedna većeg lista koja vrlo
uspješno i razgranato obrasta par jela i breza a i par kamenih tvorevina.
Slobodne su za uzimanje pelzera, pa tko ima volje...
zag
2009-04-01 20:09:43 UTC
Samo ukratko :
Br¹ljanom prekriveni zidovi vi¹estruko smanjuju vlagu u njima jer
preko listova( koji zbrojeni vi¹e puta prema¹uju povr¹inu zida )
izbace iz njih velike kolièine vlage ( daleko vi¹e nego kad je zid bez
br¹ljana)
To je i inaèe velika i preèesto ponavljana zabluda i te¹ko ju je ispraviti.
®buka u starim zidovima propada iz kemijskih razloga i uglavnom zbog previ¹e
(kapilarne) vlage

pozdrav zag
Oldtimer
2009-04-01 20:22:37 UTC
Post by zag
[...]
Osim toga u Svabiji je to cijenjeno kao dodatna termicka zastita i od
vrucine
i od hladnoce. Divlje vino je brze od brsljana no brsljan je klasa za sebe.
Kakve vas zmije i gusteri... haha....
Žuškin.
2009-04-01 20:31:04 UTC
Post by Oldtimer
Bršljanom prekriveni zidovi višestruko smanjuju vlagu u njima jer
preko listova( koji zbrojeni više puta premašuju površinu zida )
izbace iz njih velike količine vlage ( daleko više nego kad je zid bez
bršljana)
To je i inače velika i prečesto ponavljana zabluda i teško ju je
ispraviti.
Žbuka u starim zidovima propada iz kemijskih razloga i uglavnom zbog
previše (kapilarne) vlage
[...]
Riđovka od 60cm kad sam čerupao odumrle grane baš tog divljeg vina. Nije bil
nikakvi nobl frtalj, nego poludivljina i kuća u kojoj nije nitko 12 godina
živio. Susjede koji su mi bili 30m dalje nisam vidio od žbunja/drveća! Kuću
mislim.
Piknula me i krepala. :)
m***@gmail.com
2014-06-18 19:49:33 UTC
Lud sam za brąljanom, najradije bih da mi je cijela kuća i sve ograde pod
njim... Imam pred kućom treąnju koja solidno rađa iako ne poduzimam niąta
(moľda upravo zato?) pa mi je palo na pamet da uz njen korijen posadim
brąljan iz ąume, koji bi vremenom "opsjeo" cijelo stablo, ili barem do
početka grana, do visine od 2 - 2,5 metara. Smije li se to, s obzirom na
treąnju, tj. njen ľivotni prostor i korijenje? Osim toga, zna li tko kako
moderne ľbuke podnose brąljan ("plastične", navučene preko izolacije od
stiropora i pl. mreľice) tj. događa li se pogubno djelovanje na fasadu kakvo
se moľe vidjeti na starijim zgradama, gdje je brąljan istinski nametnik koji
proľdire ľbuku (pretpostavljam "organsku"). Hvala unaprij